به گزارش مشرق، «بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان به ایران بازمیگردد»؛ این خبری است که روز گذشته از سوی برخی رسانههای خارجی اعلام شد.
شرکت کشتیرانی مرسک، بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان، تأیید کرده است که تجارت با ایران را بعد از سالها از سر میگیرد.
شرکت مرسکلاین یکی از بزرگترین شرکتهای حمل کننده کالای دریایی در دنیا است و 50 درصد حمل کالا در دریا را انجام میدهد؛ این شرکت دانمارکی 700 فروند شناور و کشتی در مالکیت و 700 فروند شناور در اجاره چارترینگ دارد.
این شرکت کشتیرانی اعلام کرده است که مشتریان مرسک که به مقصد و از مبدأ ایران رفت و آمد و تجارت میکنند، میتوانند از شبکه جهانی حمل و نقل آن استفاده کنند.
«کریستین جول نایهولم»، مدیر شرکت کشتیرانی مرسک در منطقۀ خلیج فارس در اینباره گفته است: ایران با رشدی سریع، پتانسیل تبدیل شدن به بازاری بزرگ را دارد ... ما بسیار خشنود هستیم که به ایران بازمیگردیم؛ ما خوشحالیم که اعلام کنیم خدماتمان در ایران که سابقه 60 ساله دارد، از سرگرفته شده است.
بنابراین گزارش، در دوران تحریمِ بنادر ایران بود که شرکت کشتیرانی مرسک به یکباره به ترک بنادر کشور تصمیم گرفت و روابط تجاری خود را با ایران را به دلیل تشدید تحریمهای غرب، کاملاً قطع کرد و موجب بروز ضرر و زیان به اقتصاد کشور و تجار شد.
پیش از توقف همکاری مرسک با ایران، بخش بزرگی از واردات ایران، از جمله مواد غذایی و کالاهای مصرفی مثل خودرو، از طریق شبکه حمل و نقل شرکت مرسک انجام میشد.
این شرکت حدود 5 سال پیش و در پی تحریم شرکت تایدواتر خاورمیانه به عنوان اپراتور بندر شهید رجایی اعلام کرد که از حمل و نقل محمولههای باری به بنادر ایران صرف نظر میکند؛ حدود یک سال بعد و با تشدید تحریمهای ظالمانه غرب علیه ایران، شرکت کشتیرانی مرسک فعالیتهای تجاری خود را با ایران به طور کامل متوقف کرد.
میتوان گفت مرسک به اشتباه و شاید منفعتطلبانه در دوران تحریم، بنادر ایران را رها کرد، در حالی که باید آن زمان در بنادر ایران میماند، مهم این بود که در دوران گرفتاری و تحریم، مرسک با ایران همکاری میکرد، در حالی که کشتیرانیهایی نظیر کره و چین در بنادر ایران ماندند.
البته مرسک با ترک بنادر ایران، بازار خود را در ایران از دست داد و زیان دید؛ حال به نظر میرسد در این دوران پساتحریم هم قطعاً آنهایی که در دوران تحریم در بنادر ایران ماندند، جای کشتیرانی نظیر مرسک را در بنادر کشور میگیرند.
اما نکته اساسی و قابل توجه در این حوزه آن است که چطور از این پس میتوان به شرکتی که در دوران تحریم به یکباره بنادر ایران را ترک کرد و موجب ایجاد ضرر و زیان سنگین برای اقتصاد و تجار این کشور شد، اعتماد کرد؟
ضروری به نظر میرسد که اتاق بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی ایران، در مورد بازگشت کشتیرانی مرسک به بنادر ایران که قطعاً در راستای افزایش درآمد و با نگاه منفعتطلبانه این شرکت است، بررسیهای دقیق اقتصادی و سیاسی داشته باشند.
لازم است اتاق بازرگانی ایران با ارائه فراخوانی از تجار کشور و بررسی میزان خسارت آنها از ترک بنادر ایران توسط کشتیرانی مرسک در دوران تحریم، با ارائه اسناد، میزان ضرر و زیان اقتصاد کشور و تجار ایرانی را بابت این عملکرد مرسک، محاسبه کند و قبل از صدور مجوز ورودِ این شرکت به بنادر ایران، طلب خسارت از این شرکت کشتیرانی داشته باشد.
*لزوم محاسبه خسارت «مرسک» به اقتصاد ایران در دوران تحریم
باید محاسبه شود که خسارتی که مرسک در دوران تحریم با ترک بنادر ایران به کشور و تجار ایرانی وارد کرد، چه میزان بوده است؟ این وظیفه اتاق بازرگانی است که در این حوزه ورود کند و پس از تعیین خسارت، به شرط جبران زیان، مجوز ورود مرسک به ایران صادر شود.
از سوی دیگر اخذ تضامین لازم و ضمانتهای بینالمللی از کشتیرانی مرسک همین امروز و قبل از صدور مجوز ورود به بنادر ایران ضروری است، قطعاً چنین شرکتی که تلاش میکند همیشه طبق منافع غرب و آمریکا عمل کند، در صورت بروز کوچکترین تغییرات در سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی ایران، ممکن است دوباره تصمیم به ترک بنادر ایران بگیرد و تأیید این ادعا هم رفتار سابق مرسک در قبال ایران و تحریمها بود.
بنابراین عاقلانه است که صدور مجوز برای ورود مجدد مرسک به بنادر ایران، در قبال جبران زیانهای قبلی و ارائه تضامین بینالمللی از سوی این حمل کننده بزرگ دریایی باشد.